Over tango, hairdisasters en negatieve punten.

Eerst en vooral: Jaja! Tango! Sinds een paar dagen neem ik samen met een groep erasmussers tangoles. Het is helemaal gratis en superleuk! En een échte sport. Want na 2,5 uur dansen ben je bezweet en pompaf. Ik ben hier veranderd in Sporty Spice. Want de dagen dat ik geen tangoles heb, ga ik lopen in het park. 't Is wel nodig, anders zou ik met al dat lekkere eten wel wat kilootjes bijkomen. Vanaf november ga ik dan ook nog een zwemmen op de schoolcampus. Je kan je jammer genoeg enkel registereren op bepaalde data, en voor deze maand was ik te laat :( Anders was ik nu al aan het zwemmen, zeker met dat goede weer! Het is hier 5 à 6 dagen wat slechter geweest (20°C, bewolkt), maar nu is het terug hoogzomer. Tegen de 30°C en volop zonneschijn. Dat het zo nog maar lang bijft!

Ik ga tegenwoordig ook als redhead door het leven. Met dank aan een mislukte haarkleuring. Maar ik ben er ondertussen al aan gewend dat mijn haar NOOIT een kleur krijgt die ook maar in de buurt ligt van de kleur die op het doosje staat, dus ik kan ermee leven. Iedereen hier vindt het mooi, dus ik ga het even zo laten.

MAAR:

Voor diegenen die denken dat ik hier in het paradijs leef, zal ik even de negatieve punten opsommen van Eskisehir:

* Het verkeer: Dat ik jullie daar nog niet eerder over verteld heb! Het verkeer is de hel! Hier geldt de wet van de sterkste, dus de bussen en trucks hebben voorrang, dan komen de auto's, daarna fietsers en tenslotte helemaal als laatste komen de voetgangers. Als kleine zwakkeling onderaan. Dat wil dus zeggen dat je moet rennen als je oversteekt, en dat je vooral niet moet denken dat je veilig bent als het mannetje op groen staat.

* De stank:Jaja, DE stank. Er is hier een fabriek in de stad die van tijd tot tijd een hevige kotslucht verspreidt. Om van de kotsen dus.

* De school op de heuvel: Om aan mijn faculteit te geraken moet ik minstens 3 keer bergop en bergaf. Niet echt aangenaam bij temperaturen tegen de 30°C.

* De Turkse 'luiheid': De mentaliteit hier is 'Als het vandaag niet gebeurt, dan gebeurt het morgen wel. Of volgende week. Of maand. Of jaar.' Niet zo makkelijk als je probeert al je papierwerk voor school in orde te krijgen.

* De extra lange breaks:In België heb je 2 lesuren, met een break van 10 minuutjes. In Turkije heb je 4 lesuren met 3 breaks van een halfuur. Ze beginnen te laat, houden lange breaks en eindigen te vroeg. Met andere woorden: als ze gewoon doordeden, op tijd begonnen en een korte pauze gaven konden ze al hun leerstof makkelijk op 2 uur zien.

*De korte openingsuren:Als je iets van administratie wil doen, bijvoorbeeld op school formulieren indienen, brieven versturen, naar het politiebureau gaan,.. moet je snel zijn. Zaken als deze gaan open om 10u, houden een lunchbreak van 12u-14u en sluiten weer om 17u. Winkels daarintegen schijnen hier dag en nacht open te zijn!

* De Turkse kerels:Allemaal vriendelijk en behulpzaam, maar merendeel op zoek naar een buitenlandse vriendin. Oppassen met goede bedoelingen dus!

* Het gebrek aan Ice Tea en chocolade:Het was voor mij echt afkicken in het begin. Ze hebben hier wel Ice Tea, zelfs van het merk Lipton, maar het zijn vloeistoffen zonder prik die smaken naar de Nestea van bij ons. Met lemon, peach, apple, al wat je maar wensen kan. Maar dus geen fatsoenlijke Ice Tea. En de chocolade smaakt hier ook naar niks. Onlangs kocht ik op school Milka chocolade, in de hoop dat het hetzelfde zou zijn als bij ons. Na 1 hap riep ik al 'What is this shit?', waarna een van mijn turkse klasgenoten zei: 'What are you talking about? This is the best and most expensive chocolat we have!'. Jekkie!

En natuurlijk mis ik ook mijn familie, vrienden, mijn liefste babysitkindje, en het leven in Antwerpen.

Maar dat alles weegt niet op tegen al de positieve dingen en al de mooie momenten die ik hier beleef. Ik blijf vollen bak genieten dus!

Ohja, nog een grappige situatie om af te sluiten. Vanmiddag zat ik in het klaslokaal voor mijn les Film Production Theory. Tot plots de leraar kwam binnengestormd, al roepend dat zijn vrouw aant bevallen was, dus hij kon geen les geven. :)

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!