Cyprus / Kibris !

Wauw. Nog geen 2 weken geleden beslisten Chloé, Vicky en ik om naar Cyprus te gaan. Zomaar, omdat het vliegtuigticket goedkoop was. En serieus! Beste beslissing ooit! De midtermexamens waren vorige week, dus de 5-daagse kwam op het perfecte moment.

Op vrijdagavond zijn we naar Ankara vertrokken, omdat zaterdagochtend onze vlucht supervroeg was. We sliepen in een ieniemienie lowbudgethotelletje, goedkoop maar netjes, meer moet dat niet zijn! En een fijn ontbijtje, altijd mooi meegenomen. De vlucht naar Cyprus duurde maar iets meer dan een uurtje.

Dus zaterdagochtend 11u zetten we onze poezelige voetjes voor de eerste keer op Cyprische bodem. Op Turks Cyprische bodem dan toch. Want Cyprus is in 2 delen gesplitst (een beetje gelijk België :) ). Het bovenste deel hoort bij Turkije, het onderste deel is grieks. Wij waren dus van plan om naar het Zuiden te trekken. Nogal ingewikkeld, want omdat de 2 delen niks met elkaar te maken willen hebben, zijn er geen bussen of taxi's die over de grens gaan. Te voet dan maar! Eigenlijk best hallucinant, we zijn te voet tot aan de grens gestapt. Daar moesten we aan een hokje ons paspoort laten zien, kregen we een stempel en plots stonden we in Grieks Cyprus! Maar wat een verschil! Grieks Cyprus is supermodern (de hoofstad vooral), heel vriendelijk, mooi, en vooral erg brits. Iedereen is er perfect tweetalig, een aangename verandering dus voor ons. Wij zijn al twee maanden gewend aan het met hand en tand uitleggen van dingen, gebarentaal gebruiken en een mix van engels en turks te praten :).

Omdat we 4 steden wilden zien, namen we een collectieve taxi naar Larnaca. Bestemming 1! Maar omdat het vroeg donker werd (om half 5 al!) hebben we niet zoveel van de stad gezien. Zondag zijn we dan doorgereisd naar Paphos. Prachtige stad! Best toeristisch maar echt mooi qua natuur, architectuur, strand, zee... En ons hotelletje daar was ook het beste van de hele trip! Voor amper 13 euro per persoon kregen we een kamer met ontbijt én gratis welkomstcocktail naar keuze. Euh, what? In acht genomen dat een cocktail in Turkije zowat bijna 10 euro kost, was dit mijn eerste cocktail sinds laaaaange tijd. En hij heeft gesmaakt!

Maandagochtend zijn we een gigantische archeologische site gaan bezichtigen. Echt supermooi om te zien. Wonderbaarlijk wat er na al die jaren nog overblijft van gebouwen die zolang geleden gebouwd zijn! Maandagmiddag zijn we doorgereisd naar Limassol. Daar hebben we de rest van de dag met open mond en camera in aanslag door het stadje gewandeld. Echt een pittoresk binnenstadje met schattige winkeltjes.

Dinsdagochtend waren we van plan om naar Kourion te gaan, waar nog een grote archeologische site ligt. Iedereen bleef ons maar vertellen dat er geen bussen waren naar ginder, maar we waren vastbesloten en zijn er inderdaad wél met een bus geraakt! En zelfs ook nog terug! Perfect. Het meest indrukwekkende in Kourion vond ik het Amfitheater. Een echt authentiek amfitheater, waar we het concert van een toevallige duitse bezoeker hebben kunnen bewonderen :).

Na Kourion zijn we doorgegaan naar Nicosia, de hoofdstad, waar we de eerste dag ook waren aangekomen. Nicosia, nicosie, Lefkosa,.. zoveel verschillende namen voor 1 stad. We wilden er graag een beetje shoppen, maar op het laatste moment kregen we toch een beetje stress. We hadden namelijk voor de hele trip geen enkel hotel geboekt. Vicky checkte telkens de dag zelf welk hotel het goedkoopst was. En dat werkte perfect. Totdat we in Nicosia kwamen en we geen goedkoop hotel vonden. We waren al in een hotel binnengeweest, maar die vroegen 70 euro, en dat vonden we net iets te veel (arme studentjes e). Maar uiteindelijk vonden we echt echt niks, waardoor de paniek toesloeg en we toch maar weer naar dat hotel gingen. Daar legden we onze situatie uit, en de eigenaars waren zo lief om ons 10 euro korting te geven. Daar konden we dan toch al mee leven :).

Deze ochtend zijn we om 5u opgestaan om onze vlucht te halen dus nu ben ik supermoe! Maar het was echt een supergeslaagde trip.

Het weer was zo mooi, de sfeer was goed met ons drietjes, alles was relaxt, en toch hebben we veel gezien. We waren ook blij toen we zagen dat we er varkensvlees konden eten. We hebben de eerste dag direct spaghetti carbonara gemaakt :). Geluk zit in de kleine dingen. Maar nu terug naar de harde (en koude!) realiteit in Eskisehir. Het is hier echt superhard afgekoeld, de winter is ook hier in het noorden van Turkije begonnen.

Ik kijk al wel hard uit naar kerstmis, zeker nu het kouder wordt. Nog 4 weekjes seh, en dan ben ik 10 daagjes in ons Belgenlandje.